Jak studenty připravit na jazykové zkoušky? 

Jazykové zkoušky jsou ohromně stresující situace. A teď nemluvím o studentech, kteří se dlouhé týdny a někdy dokonce i měsíce potýkají s nervozitou, stresem, strachem, nejistotou a musí ze sebe v jeden jediný den dostat všechno. Pro lektory to může být podobně stresující zážitek. Až tak, že se někteří přípravě studentů na jazykové certifikáty záměrně vyhýbají. A proč ale? Vždyť jim o nic nejde. Ale kdeže – lektora může znejistět celá řada faktorů.
 

Co když udělám něco špatně?

Co když na něco zapomenu? 

Co když neodhadnu, co student ke zkoušce všechno potřebuje? 

Co když nedokážu odpovědět na jeho/její otázky? 

Co když student zkoušku neudělá a bude mě obviňovat? 

Je to zodpovědnost, je to stres a je to hlavně něco jiného než klasická výuka. To ale rozhodně to není důvod k tomu, abychom se tomu jako lektoři vyhýbali. Naopak – oceněním nám je v ideálním případě šťastný telefonát, email nebo osobní poděkování, že to vyšlo! Že i díky naší pomoci (v první řadě je ale úspěch vždycky vždycky vždycky závislý na studentovi samotném) se to podařilo! Že i trochu díky nám se někomu otevřela cesta za studiem v zahraničí, prací pro zahraniční firmu, byla mu uznána maturita, doplnil se poslední střípek pro absolvování studia nebo si jen splnil dlouhodobý sen. A kvůli tomu jsme se stali učiteli, no ne?

Obsah školení

Co je a co není přípravný kurz k jazykové zkoušce

Jak jsou jazykové zkoušky ÖSD koncipovány

Co by v přípravném kurzu nemělo chybět

Jaká jsou hodnotící kritéria a jednotlivé části zkoušek na úrovni B1 a B2

Jakým způsobem je možné trénovat jednotlivé dovednosti – především mluvení a psaní

Příklady konkrétních cvičení a aktivit

Kde hledat materiály

Školení se skládá z teoretické části, kde si představíme formát jazykových zkoušek, kritéria pro hodnocení i úspěšné složení zkoušky. Jelikož jsem sama zkoušející ÖSD, budu se zabývat právě Rakouským jazykovým diplomem, a to na úrovních B1 a B2, které patří mezi nejčastěji poptávané. V druhé části se zaměřím na skladbu přípravného kurzu, materiály, důležitý obsah a metody, jak s kandidáty trénovat jednotlivé dovednosti. Jsem vždycky moc ráda, když se účastníci ptají, přispívají nebo dokonce i doplňují můj výklad o vlastní zkušenosti. 

Na konci školení obdržíte prezentaci s odkazy na veškeré zdroje a aktivity, které byly zmíněny. 

Pro koho je školení určené?

Pro všechny lektory němčiny, kteří chtějí nabízet vedle klasických kurzů i přípravu na jazykové zkoušky. Školení je koncipované tak, aby zprostředkovalo základní informace pro ty, kteří ještě s přípravou na zkoušky nemají žádné zkušenosti. I ti zkušenější ale určitě načerpají inspiraci nebo nové nápady, jak kurz strukturovat. Školení bude vedené v německém jazyce – ideální je tedy disponovat jazykovou úrovní C1. Kromě vlastní učitelské zkušenosti je dobré splňovat následující body- ty ale nejsou podmínkou účasti na školení! Takže nebojte, i když jste o Referenčním rámci nikdy neslyšeli, jste určitě více než vítání. 
 
cílová skupina mezi dospělými studenty (16+)
alespoň hrubé povědomí o Společném evropském referenčním rámci pro jazyky
osobní zkušenosti s jazykovými zkouškami 
znalost formátu ÖSD zkoušek
 

Hodnocení účastníků

Je jedno, jestli jste začínající nebo ostřílený lektor němčiny. Díky školení můžete nabýt sebedůvěru a jistotu, že svým studentům poskytnete vše potřebné při přípravě na jazykový certifikát. Pro mě není žádná lepší odměna, než slyšet z úst lektorů, že je školení nakoplo, pomohlo jim vystoupit z komfortní zóny nebo jim dalo na začátek tak důležité záchytné body

"Sehr angenehme Vortragsart, alles sehr verständlich, gute Übersicht über die Prüfungen vermittelt, sehr professionell und gut auf unsere Erwartungen angepasst. Danke."
Kristina
Deutschlektorin
"Logische Struktur, viele tolle Tipps."
Eva
Deutschlektorin
"Mir haben die Redemittel und die Arbeit damit gefallen. Kärtchen muss ich auch vorbereiten :)"
Radka
Deutschlektorin