Jako lektoři a učitelé němčiny se snažíme svým studentům zprostředkovat pokud možno co nejautentičtější kontakt s jazykem. Skrze audiovizuální materiály můžeme nabídnout nejen široké spektrum jazykových prostředků jako je dialekt nebo nespisovný jazyk, ale zároveň oslovíme i ty studenty, kteří ve výuce potřebují hodně vizuálních podnětů. Jak to ale provést, abychom neskončili u prostého: „Tak si dneska pustíme film“. Práce s videem totiž přináší jistá úskalí a hodně lektorů se nechá odradit zdánlivými problémy.
Kde mám hledat vhodná videa?
Jak mám s videem ve výuce pracovat?
Pro která témata a okruhy se videa nejlépe hodí?
Kde najít čas na přípravu materiálů?
Nezabere to ve výuce zbytečně moc času?
Ať už učitelé ve vzdělávacích institucích, jazykovkách nebo lektoři firemních kurzů – všichni se potýkáme s nedostatkem času. Musíme toho stihnout hodně a času je většinou málo. Představa, že bych měla zakomponovat do výuky ještě nějaké video nebo nedej Bože film, je často nereálná. Ano a ne. Podle mě totiž není potřeba připravovat obsáhlá cvičení nebo propracované materiály. Mnohdy stačí jen zpestřit výuku krátkým klipem nebo navodit atmosféru pro nové téma vtipnou reklamou bez toho, aniž bychom nad přípravou strávili dlouhé hodiny a výsledek se dostaví. Studenti ožijí, koncentrace vzroste a výuka dostává novou dynamiku a šťávu.
Obsah workshopu
Proč využívat audiovizuální média ve výuce
K čemu všemu se dají filmy, videa a reklamy využít
Didaktické tipy a návody
Sdílení zkušeností a praktické příklady
Kde hledat zdroje
Na začátku workshopu probereme proč je vůbec důležité používat ve výuce audiovizuální materiály a po tomto velmi krátkém teoretickém úvodu se vrhneme na praktickou část. Provedu vás modelovými situacemi, ve kterých se dají (téměř) bez přípravy využít volně dostupná videa, reklamy nebo krátké filmy. Seznámím vás s úkoly a cvičeními přímo stvořená pro práci s pohyblivými obrázky – to všechno na konkrétních příkladech z mé vlastní praxe. Nebudou chybět i zdroje, odkazy na má oblíbená videa a tipy, kde hledat, abyste si ušetřili hlavně čas a nervy.
Workshop je veden prakticky. Sami si vyzkoušíte některá cvičení, budete diskutovat s kolegy a pokud všechno klapne, odejdete s celým zásobníkem audiovizuálních materiálů, že nebudete vědět, kde dřív začít.
Pro koho je workshop určený?
Pro všechny stávající i budoucí učitele a lektory němčiny, kteří chtějí svou výuku ozvláštnit o použití audiovizuálních materiálů, ale zatím neví, jak na to. Obsah školení je koncipován tak, aby si přišli na své jak lektoři začátečnických úrovní (včetně úplných začátečníků na A1), tak i těch pokročilých do B2. Materiály jsou vhodné pro dospělé studenty i děti a mládež od 11 let. Jelikož jsou veškeré zdroje autentické a v cílovém jazyce, bude tomu uzpůsoben i jazyk celého workshopu a proto je dobré disponovat znalostmi němčiny na úrovni alespoň B2. Ale žádný strach, za diskuzi v češtině vám nikdo hlavu neukousne 😉
Hodnocení účastníků
Největší odměnou jsou pro mě vaše zpětné vazby a nebo zprávy, když se vám něco nového podaří využít v kurzu a ono to funguje. Díky tomu vím, že to má smysl.
Das Seminar war sehr gut organisiert. Es gab tolle Video-Beispiele. Den Austausch mit anderen Trainerinnen und Trainern war
besonders relevant für mich.
Ich werde sicher ein paar Videos im Unterricht benutzen.
Nejvíce se mi líbily "lustige" ukázky , které se děti i dospělí učí bez násilí. Také na učení gramatiky.
Jsem už na Workshopu podruhé a vždycky se dovím něco nového. Zajímám se o výuku němčiny pro svá vnoučata, ale ještě více pro sebe, abych je pak mohla učit, protože zatím mají jen angličtinu.